Speelfilm over Johnnie Jordaan 2000

jjordaan2000De jacht op het grote geld of ‘n blad bier

Door onze correspondent Lucas Nuchelmans
(Uit het Eindhovens Dagblad 12 september 2000)

EINDHOVEN - "Toen mijn broer me vroeg of we met de Wilhelmina Fanfare muziek wilden spelen voor een televisieserie over Johnny Jordaan, dacht ik dat hij me voor de gek hield", vertelt Jet Franssen. dirigente van de Eindhovense fanfare, ,.Maar nadat ik het muziekarrangement had gezien en telefonisch contact had gehad met arrangeur Vincent van Warmerdam, begreep ik dat het serieus was." Gisteravond werden op het Wilhelminaplein de muziekopnamen gemaakt. Midden op het plein speelden de twintig leden van de Wilhelmina Fanfare een aantal malen een potpourri van nummers van Johnny Jordaan, waaronder ‘Bij ons in de Jordaan' (tevens de naam van de driedelige serie) en ‘Geef mij maar Amsterdam'."We zochten voor de serie een gezellig, niet professioneel muziekgezelschap dat muziek kon maken in de sfeer van de jaren veertig, vijftig waarin de serie zich onder meer afspeelt." Zegt arrangeur Vincent van Warmerdam. "Het bleek dat de Wilhelmina Fanfare perfect in dat beeld paste. Het is echter een misverstand dat de fanfare de begintune van de serie speelt. De potpourri die ze spelen is bedoeld voor een scène in de serie, waarin Johnny Jordaan trouwt. Bij die trouwerij treedt een fanfare op die in de serie bestaat uit acteurs. Maar die zijn niet of nauwelijks in beeld,""Eerst dacht ik: waarom wij?, vertelt Frank Rijnders, tubaspeler hij de Wilhelmina Fanfare. "Er zijn genoeg andere kapellen die dit ook kunnen. Het bleek echter dat de broer van onze dirigente contacten heeft in Hilversum." Die broer is de bekende acteur Porgy Franssen. "En nu op jacht naar beroemdheid en het grote geld", merkt een van de andere fanfareleden lachend op. "Nee, op jacht naar het grote blad bier", corrigeert tenorsaxspeler Henk van de Ouweland hem. De muzikanten van de fanfare lijken zich vooraf drukker te maken over de vraag of ze tijdens de opnames moeten stoppen met Spelen als er een blad bier wordt gebracht dan over het feit dat ze misschien ‘landelijke' bekendheid krijgen. "Och, we hebben in ons 24-jarig bestaan al zoveel gekke dingen meegemaakt dat we niet zo snel meer onder de indruk zijn",merkt Jet Franssen op. "We hebben drie keer gerepeteerd en zo meteen zal het wel lukken. En inderdaad, onder toeziend oog van enkele tientallen terrasbezoekers. staat de potpourri er binnen een klein uurtje op en kan de Wilhelmina Fanfare zich gaan opmaken voor de jacht op de grote bladen bier. De driedelige serie met Kees Prins (Jiskefet) in de hoofdrol wordt uitgezonden op de zondagavonden 19 en 26 november en 3december, steeds om half elf.

info@wilhelminafanfare.nl