Carnavalsmis de voorbereidingen 2009

carnaval 2009
repetitie voor de Carnavalsmis

Dichterbij de hemel kom je niet

Carnavalsmis gered door creatieve geesten van cafe Wilhelmina

door Mick Visser

Heel even leek het alsof de carnavalsmis een stille dood zou sterven toen het Lampegats Gemengd Mannenkoor liet weten te stoppen met de mis. Maar vanwege doortastend optreden van enkele creatieve geesten van cafe Wilhelmina, gaat het evenement in de Catharinakerk ook dit jaar door. Ze richtten op eigen initiatief de stichting Lampegatse Carnavalsmis op, direct nadat bleek dat het gemengd mannenkoor er de brui aan gaf. Guus Baten, Pieter Derkx, Leopold van Stokkum en Leo van de Voort, allen prominenten uit het Lampegats carnavalswereldje, vormen het bestuur van de stichting. Zij worden gesteund door ondermeer ex-stadsprinsen Focus en Diezain. "Het zou doodzonde zijn als de carnavalsmis niet meer wordt gevierd", meent Guus Baten die de boel voorzit. We hebben het opgepikt omdat we hart hebben voor het Lampegatse carnaval." De mis belooft een muzikaal spektakel te worden. De  Wilhelminafanfare, kapel De Tweedracht,  het Wihelmina Mannenkoor en het dameskoor Vrouwen van Hendrik onder muzikale leiding van Lizzie Kean staan daar garant voor. De repetities, zowel apart als gezamenlijk, zijn goed verlopen. "Het gaat prima lukken. Je moet niet proberen het Lampegatse Gemengd Mannenkoor te evenaren. We doen het op ons eigen manier", volgens Pieter Derkx. We krijgen alle medewerking vanuit de kerk en pastor Koos Gordijn zal voorgaan in de mis." De deuren van de Catharinakerk gaan zondagmorgen om 09.30 uur open. De mis begint 10.30 uur. Vanaf 10 uur spelen zich op het plein voor de kerk Middeleeuwse taferelen af. In de kerk zijn twee armenbankjes voor de onderklasse en een aantal stoelen voor het hogere volk gereserveerd. Ook voor de stadsprins en gevolg staat een zetel klaar. "Voor de sponsors zal een mooie plek in de kerk voor twee personen beschikbaar worden gesteld en de mis zal deels aan hun worden opgedragen. Veel dichter bij de hemel komen, kan bijna niet", lacht Leo van de Voort. Verder geldt dat wie het eerst komt, het eerst maalt. En vol is vol. Na de mis trekken alle medewerkers in optocht naar het Wilheminaplein.

info@wilhelminafanfare.nl